”Det renaste och mest omtänksamma sinnet har de som älskar färg mest.” Sagt av John Ruskin (1819-1900)
Då kan man ju förstå vilka underbara människor jag ideligen stöter på och varför jag älskar mitt arbete så!
17
dec
”Det renaste och mest omtänksamma sinnet har de som älskar färg mest.” Sagt av John Ruskin (1819-1900)
Då kan man ju förstå vilka underbara människor jag ideligen stöter på och varför jag älskar mitt arbete så!
17
dec
Igår mötte jag ytterligare en människa som jag lägger till listan av ”Färgstarka personer jag gärna har i min närhet”. Listan börjar växa och det kanske är dags att fundera över vad syftet är att omge sig med dessa människor. Antar att det är så enkelt som detta ordspråk antyder: ”Anything or anyone that doesn’t bring you alive is too small for you”, sagt av David Whyte. Jag vill omge mig med människor som får mig att leva helt enkelt.
Vad är då min definition av en färgstark personlighet? Ja, det är inte att man har kulörta kläder på sig även om många färgstarka gillar färg. Jag tänker att det är en felaktig bild att man måste ha på sig en knallgul tröja och orange sjal för att vara en färgstark människa.
Min alldeles egna definition lyder: Människa med stark personlighet som håller fast vid sin övertygelse, som känner sig själv och är nyfiken på andra människor. Eller kort och gott: En människa som går sin egen väg utan att snegla för mycket på andra.
Tack Holger för en givande förmiddag: www.lyftet.se och www.sci.nu.
04
dec
Ja, de finns där och de måste finnas där av praktiska skäl.
Men måste de synas så förtvilat mycket?
Måla bort det fula och måla fram det vackra!
Här är några enkla knep. Ett axplock ur min bildbank där bilderna talar för sig själva.
02
dec
Sitter och funderar. Vilken färg har den förlamande känslan av trötthet? Vardagslivets trötthet som kan kännas så stor och svår att kasta av sig. Det enda jag känner är grått. Grå vardagslunk, grå tristess, betonggrå stadsdelar, grådaskigt väder, askgrå i ansiktet, grådis som sänker sig över staden. Ja, grått har ett rykte om sig att vara intetsägande och tungt. Ändå återkommer det så ofta i våra miljöer. Det är ju samtidgt en neutral färg som inte tar för stor plats. Den finns där utan att göra anspråk på något. Som en bakgrund.
Det är också vad jag säger till de jag visar färg för. Att hålla färgprovet mot en grå bakgrund. För att färg aldrig ses ensam utan i relation till andra färger.
Grått finns ju förövrigt i en mängd nyanser. Från den rena blandningen av vitt och svart till alla tänkbara varianter med gröna, röda, blå och gula blandningar. Jag tittar på färgkartans alla färgkoder i grått. Så mycket grått.
Betong har ju blivit stort inom inredning under de sista åren. Jag har alltid gillat betong. Gärna stora grå betongklossar med all den strävhet och styrka som betongen representerar. Den finputsade och polerade betongskivan kan visst vara fin med det är det råa som jag attraheras av. Jag har jobbat med en hel del betongmiljöer i parkeringshus. Åkt runt i underjordiska far till förbannelse. Plåtat p-hus i alla dess former och funderat på vad jag ska göra med alla hundratals bilder och känslor jag har inför dessa miljöer. Inte kommit på nåt vettigt än. Så, jag fortsätter att försköna dem utan att för den skull göra dem till något de inte är.
Min goda vän frågade mig om jag kunde hjälpa henne att finna rätt färg till familjens hall. Hon hade funderat på grått. Jag lyssnade och tog in. Åkte ut några dagar senare och frågade vad hon egentligen ville känna när hon kom hem? För hon är nog den minst grå människa jag känner (teater och filmmänniska som hon är) och jag kan för mitt liv inte förknippa henne med någon tänkbar grå färg. Efter en hel del utfrågningar och tankexperiment kom hon fram till en helt annan inriktning. Tack och lov!
Gråa dagar och grå känslor måste också få ta plats. Om man inte tillät dem skulle skilladen mot de spirande gröna inte märkas. Hu, vilken hemsk tanke. Så, kombinationen av grått och grönt är kanske den mest perfekta! Vad det blev för färg i vännens hall? Grönt! 🙂
02
dec
Nu kan du gå in och anmäla dig till en inspirerande färgkurs som jag håller i samarbete med tidningen Gård & Torp med start den 23 februari.
Det här är kursen för dig som vill stanna upp och reflektera över vad färger omkring oss betyder för vårt välmående.
Från det att vi slår upp ögonen på morgonen till att vi lägger oss på kvällen omger vi oss av färg. Färg ger oss signaler, associationer och visar oss vägen. I dagens flöde av trender och nyheter bland modekulörer, tapeter och inredningsprodukter kan det vara svårt att veta vad man egentligen trivs allra bäst i. Med hjälp av ett kursmaterial framtaget med syfte att gå till kärnan med denna fråga vägleds du till att våga använda ditt sinne för skönhet och kreativitet. Att hitta din kärna med kunskapen om vad just du tycker om. Du får sedan hjälp att studera ditt hem för att ta reda på vad som kännetecknar byggnadsstilen. Teoretisk baskunskap om färg och färgsättning varvas med övningar och hemuppgifter där du studerar din närmiljö och arbetar med att ta reda på vad din personliga färg- och formpalett innehåller.
Kursen riktar sig till dig som har ett intresse för färg och inredning men som inte nödvändigtvis följer ”det senaste”. Under fyra kurstillfällen på vardera 2 timmar arbetar du fram ett material som du kan ha nytta av i alla miljöer du inreder; hemma, på jobbet, i fritidshuset eller i din trädgård. Med nyfikenhet, inspirationslust och lekfullhet tar vi oss an det underbara ämnet färg!
Avgift: För prenumeranter 1 200 kr, för ickeprenumeranter 1 500 kr. I avgiften ingår kursmaterial, övningsuppgifter och hemuppgifter samt kaffe/te och frukt.
Antal deltagare: Max 15 personer.
Kurslokal: Kursen hålls i Gård & Torps redaktionslokaler på Lilla Nygatan 20 i Gamla stan i Stockholm.
Tid: Klockan 18.00-20.00 den 23 februari, 9 mars, 23 mars och 30 mars
Anmälan görs till: Anmälan sker genom ett mejl med namn, telefon, e-postadress samt eventuellt prenumerantnummer till red@gardochtorp.se eller telefon 08-702 13 40. Anmälan till föredragen är bindande.
Tillfälle 1: Vi går igenom NCS systemet och hur det fungerar som verktyg för att välja kulör. Färgsättningsövningar, färgteori och färgseende.
Tillfälle 2: Rum och upplevelsen av rum. Vad är det som gör att vi trivs i vissa miljöer och vad kännetecknar dessa? Vi tittar på hur färg uppträder i rum, färgpsykologi och färgassociationer.
Tillfälle 3: Mönster, strukturer och former. Vi studerar mönster i vår omgivning och hur färg upplevs på olika sätt beroende på vilket material som används.
Tillfälle 4: Din personliga palett blandas ihop. Vid sista kurstillfället arbetar vi med kollageteknik och tar upp frågor kring stil, smak, trend, känsla och stämning.
Varmt välkommen att träda in i den underbara färgvärlden!