09

mar

Färgintervju: Konstpedagog Jenny på Millesgården

KULÖR ställer tre frågor om färg till människor som har en stark  relation till färg.

1. Du arbetar med barn och färg i ditt arbete som konstpedagog på Millesgården. Vad är din erfarenhet, hur använder sig barn av färg i sitt skapande?

Jenny: Som konstpedagog på Millesgården arbetar jag med barns möte med konst, både genom visningar och genom arbete i vår ateljé. Min erfarenhet är att barn experimenterar och blandar färg friskt och att de använder alla färger när de målar. Små barn använder oftast de starkaste färgerna som svart och rött!

2. Kan du se någon förändring i hur de använder färg då de växer och blir äldre?

När barnen blir äldre, i mellanstadieåldern brukar de ofta bli påverkade av sin omgivning och försiktigare i sina färgval. Flickorna målar mer pastelligt och killarna i dovare färger.

3. Finns det färger som barn sällan eller aldrig använder? Varför tror du att det är så?

Beige, grått och brunt är färger som det sällan frågas efter. Kanske därför att de sällan presenteras för barnen utan anses som tråkiga? Eller för att det är de nyanserna det blir om man blandar färger och de flyter ihop.
Tack Jenny Myrsell, konstpedagog på Millesgården i Stockholm. Vill du läsa mer om barn och färgskapande så läs forskningsrapporten ”Hur går det till när barn lär sig färger? – En studie om hur barn lär sig kopplingen mellan färger och färgtermer” och titta in på Utbildningsradions hemsida Om färg.
Barn skapar med färg på Millesgården.

Barn skapar med färg på Millesgården.

Färgglädje!

Färgglädje!

Kommentera

Din Email-adress kommer inte att publiceras. Obligatoriska fält är markerade med *

*

Detta inlägg har inga kommentarer än.